Updated on 2025/04/30

写真a

 
Mioko Tsuboya
 
Organization
Graduate School of Urban Social and Cultural Studies Department of Urban Social and Cultural Studies Professor
School of International Liberal Arts Department of International Liberal Arts
Title
Professor
Profile

2001年3月 立教大学大学院社会学研究科 博士課程単位取得退学
2001年4月 日本学術振興会特別研究員(PD、立教大学社会学部)
2002年6月 中国北京外国語大学日本学研究センター在外研究員(~2002年10月)
2003年4月 横浜市立大学商学部経済学科講師
2007年 4月 横浜市立大学国際総合科学部准教授(~2023年3月)
2009年4月 中国黒龍江省社会科学院社会学研究所客員研究員(~2011年3月)

2007年5月 神奈川県教育委員会「外国につながりを持つ高校生の学習支援事業」多文化教育コーディネーター(神奈川県立鶴見総合高校)(~2023年3月)
2008年5月 かながわ難民定住援助協会理事(~現在)
2011年7月 川崎市多文化共生施策検討委員(~2015年3月)
2015年10月 かながわ国際政策推進懇話会(~2025年3月)

2018年4月 神奈川県総合計画審議会計画推進評価部会(~現在)

2020年6月 ヨコハマ国際まちづくり推進委員会  (~現在)
2023年4月 横浜市立大学国際教養学部 都市社会文化研究科 教授

External link

Degree

  • 博士(社会学) ( 立教大学 )

Research Interests

  • 国際移民の社会学)

  • 社会学(国際社会学

Research Areas

  • Humanities & Social Sciences / Sociology  / 国際社会学

  • Humanities & Social Sciences / Sociology

Education

Research History

  • Rikkyo University

    2006.9 - 2012.3

      More details

  • 一般社団法人社会調査協会   専門社会調査士(第000501号)

    2005.10

      More details

  • Yokohama City University   International College of Arts and Sciences   Associate Professor

    2005.4 - 2023.3

      More details

  • Yokohama City University   Lecturer

    2003.4 - 2015.3

      More details

  • Ferris University

    2003.4 - 2007.3

      More details

  • Shizuoka University of Art and Culture

    2001.9 - 2004.3

      More details

  • 日本学術振興会   特別研究員(PD)

    2001.4 - 2003.3

      More details

▼display all

Professional Memberships

Committee Memberships

  • 多文化共生市民活動支援補助金審査委員   横浜市国際局国際政策部  

    2024.4 - 2024.5   

      More details

    Committee type:Municipal

    researchmap

  • 横浜市国際局国際政策部   多文化共生市民活動支援補助金審査委員  

    2023.4 - 2023.5   

      More details

    Committee type:Municipal

    researchmap

  • 公益財団法人神奈川ゆめ社会福祉財団   評議員  

    2021.6 - 2024.5   

      More details

    Committee type:Other

    researchmap

  • 横浜市   ヨコハマ国際まちづくり推進委員会  

    2020.6   

      More details

    Committee type:Municipal

    researchmap

  • 川崎市市民文化局指定管理者選定評価委員会   国際交流センター部会臨時委員  

    2019.5 - 2019.7   

      More details

    Committee type:Municipal

    researchmap

  • 神奈川県立鶴見総合高校   学校運営協議会委員  

    2018.4   

      More details

    Committee type:Other

    researchmap

  • 神奈川県   総合計画審議会計画推進評価部会  

    2018.4   

      More details

    Committee type:Municipal

    researchmap

  • 川崎市国際交流センター   指定管理者選定評価委員  

    2017.7 - 2017.9   

      More details

    Committee type:Municipal

    researchmap

  • かながわ国際政策推進懇話会   委員  

    2015.10 - 2025.3   

      More details

    Committee type:Municipal

    researchmap

  • 川崎市国際交流センター   指定管理予定者選定委員会委員  

    2015.7 - 2015.9   

      More details

    Committee type:Municipal

    researchmap

  • 川崎市   多文化共生施策検討委員会  

    2012.4 - 2018.3   

      More details

    Committee type:Municipal

    researchmap

  • 特定非営利活動法人 かながわ難民定住援助協会   理事  

    2008.5   

      More details

    Committee type:Other

    researchmap

  • かながわ国際交流財団   多文化ソーシャルワーカー養成プログラム(神奈川県による委託事業)検討委員  

    2007.11 - 2009.3   

      More details

    Committee type:Municipal

    researchmap

  • 神奈川県教育委員会・多文化共生教育ネットワークかながわ協働事業「外国につながりを持つ高校生の学習支援事業」   多文化教育コーディネーター  

    2007.4 - 2023.3   

      More details

    Committee type:Municipal

    researchmap

  • 神奈川県藤沢市長後地区三者連携事業<共育フォーラム>   アドバイザー  

    2001.4 - 2004.3   

      More details

    Committee type:Other

    researchmap

  • 神奈川県県民部国際課   「神奈川県2000年度外国籍住民生活実態調査」調査員  

    2000.8 - 2001.3   

      More details

    Committee type:Municipal

    researchmap

  • 神奈川県教育文化研究所   「外国籍生徒の学習と進路調査研究部」プロジェクト嘱託研究員  

    1999.6 - 2001.3   

      More details

    Committee type:Other

    researchmap

▼display all

Papers

▼display all

Books

  • 多文化共生と民族的マイノリティ

    明石書店  2025.5 

     More details

  • 外国人住民が団地に住み続ける意味―神奈川県X団地のビフォア/アフターコロナ

    坪谷美欧子( Role: Sole author)

    春風社  2024.4  ( ISBN:4861109620

     More details

    Total pages:224  

    ASIN

    researchmap

  • 学校通訳学習テキスト: 公立高校・特別支援学校編

    西村, 明夫, 坪谷, 美欧子( Role: Supervisor (editorial))

    松柏社  2021.9  ( ISBN:4775402811

     More details

    Total pages:299   Language:Japanese  

    CiNii Books

    ASIN

    researchmap

  • 郊外団地における外国人住民の社会的統合: 神奈川県X団地にみる「多文化共生」の現在

    坪谷 美欧子(「郊外団地における外国人住民の社会統合についての研究――外国人住民の団地への定住意識の規定要因――」「自治会役員を務める外国人住民の意識の考察」(中澤英利子との共著))

    学術研究出版  2020.12  ( ISBN:4910415017

     More details

    Total pages:132   Language:Japanese  

    CiNii Books

    ASIN

    researchmap

  • インバウンドでチャンスをつかめ-中小企業における訪日外国人受け入れの現状と課題

    日本政策金融公庫総合研究所(第7章「インバウンドにみる多文化共生社会とは――地域社会における外国人住民との相互理解のために――」)

    経団連出版  2018.6  ( ISBN:4818518018

     More details

    Total pages:256   Language:Japanese  

    CiNii Books

    ASIN

    researchmap

  • 支援スタッフで学校は変わるのか―教員との協働に関する実態調査から

    青木純一, 樋口修資, 坪谷, 美欧子( Role: Joint editor第2章「教職員と支援スタッフとの連携・協力について――5県の小中学校における質問紙調査から――」)

    アドバンテージサーバー  2018.3  ( ISBN:4864460507

     More details

    Total pages:122   Language:Japanese  

    CiNii Books

    ASIN

    researchmap

  • 人権と多文化共生の高校 -外国につながる生徒たちと鶴見総合高校の実践-

    坪谷 美欧子, 小林 宏美( Role: Joint editor序章「外国につながる高校生の学び――多文化教育の視点から」第10章「インタビュー――日本語指導をとおした生徒とのかかわり――寛政から鶴総へ(非常勤講師への聞き取りから)」第12章「多文化教育コーディネーター事業による高校との連携――生徒と地域社会をどうつなげるか」)

    明石書店  2013.4  ( ISBN:4750337862

     More details

    Total pages:208   Language:Japanese  

    CiNii Books

    ASIN

    researchmap

  • 異文化コミュニケーション事典

    石井, 敏, 久米, 昭元, 浅井, 亜紀子, 伊藤, 明美, 久保田, 真弓, 清, ルミ, 古家, 聡(「難民」p.432「文化的租界」p.434「越境」p.438「二重国籍と無国籍」p.436「移民排斥法」p.463「血統主義と生地主義」p.436)

    春風社  2013.2  ( ISBN:4861103339

     More details

    Total pages:617   Language:Japanese  

    CiNii Books

    ASIN

    researchmap

  • 公正な社会とは : 教育、ジェンダー、エスニシティの視点から

    宮島, 喬, 杉原, 名穂子, 本田, 量久(第10章「ニューカマー永住外国人による新たな〈市民権〉――トランスナショナルな中国人移住者の事例から――」pp. 218-237.)

    人文書院  2012.3  ( ISBN:9784409230503

     More details

    Total pages:282p   Language:Japanese  

    CiNii Books

    researchmap

  • チャイニーズネスとトランスナショナルアイデンティティ (日中社会学叢書 グローバリゼーションと東アジア社会の新構想2) (日中社会学叢書―グローバリゼーションと東アジア社会の新構想)

    永野 武, 穐山 新, 南 誠, 坪谷 美欧子, 野入 直美, Eric Fong, 金戸 幸子, Xinshan Cao, HanYue Ngo(第5章 滞日中国人による永続的「ソジョナー」アイデンティティの形成ーートランスナショナルな移動者としての中国人留学生)

    明石書店  2010.1  ( ISBN:4750331317

     More details

    Total pages:312   Language:Japanese  

    CiNii Books

    ASIN

    researchmap

  • 「永続的ソジョナー」中国人のアイデンティティ―中国からの日本留学にみる国際移民システム

    坪谷 美欧子( Role: Sole author)

    有信堂高文社  2008.3  ( ISBN:4842065737

     More details

    Total pages:259   Language:Japanese  

    CiNii Books

    ASIN

    researchmap

  • 移動するアジア : 経済・開発・文化・ジェンダー

    佐久間, 孝正, 林, 倬史, 郭, 洋春(第5章「<永続的ソジョナー>という生き方――滞日中国人の帰国の<成功>と<中国人性>へのまなざし――」pp. 138-169.)

    明石書店  2007.10  ( ISBN:9784750326276

     More details

    Total pages:297p   Language:Japanese  

    CiNii Books

    researchmap

  • 現在と性をめぐる9つの試論 : 言語・社会・文学からのアプローチ

    小玉, 亮子

    春風社  2007.6  ( ISBN:9784861101175

     More details

    Total pages:297p   Language:Japanese  

    CiNii Books

    researchmap

  • 外国人の子どもと日本の教育 : 不就学問題と多文化共生の課題

    宮島, 喬, 太田, 晴雄, 坪谷, 美欧子, イシカワ, エウニセ・アケミ, 山脇, 千賀子, 竹ノ下, 弘久, 小林, 宏美, 田房, 由起子, 西口, 里紗, 佐久間, 孝正(第1章「学校に通わない子どもたち――「不就学」の現状」(太田晴雄との共著)pp.17-36. 第10章「地域で学習をサポートする――ボランティアネットワークが果たす役割」pp.193-215.)

    東京大学出版会  2005.6  ( ISBN:9784130501620

     More details

    Total pages:vii, 241, xiiip   Language:Japanese  

    CiNii Books

    researchmap

  • 東アジアと日本社会

    小倉, 充夫, 加納, 弘勝, 水谷, 明子, 小林, 知子, 卓, 南生, 邱, 琡雯, 坪谷, 美欧子, 若林, 敬子, 宮内, 泰介, 服部, 民夫

    東京大学出版会  2002.10  ( ISBN:4130341561

     More details

    Total pages:vi, 241p   Language:Japanese  

    CiNii Books

    researchmap

  • 外国人市民と政治参加

    宮島, 喬(第5章「職場から地域へ――ニューカマー中国人の参加意識――」pp.112‐129.)

    有信堂高文社  2000.3  ( ISBN:4842065583

     More details

    Total pages:xi, 213, xviiip   Language:Japanese  

    CiNii Books

    researchmap

▼display all

MISC

▼display all

Presentations

  • 外国につながる生徒における日本の高校で学ぶことの意味づけと「成功」の変容――中国人およびフィリピン人生徒を中心に Invited

    坪谷美欧子

    三田社会学会大会シンポジウム「在日外国人・マイノリティの現在――移住と定住をめぐって」  2014.7 

     More details

    Presentation type:Symposium, workshop panel (nominated)  

    researchmap

  • Transnational families and newcomer children in Japan

    Hiromi Kobayashi, Mioko Tsuboya

    XVIII ISA World Congress of Sociology, RC31 Sociology of Migration Roundtable. Migration Studies. Part 2 パシフィコ横浜  2014.7 

     More details

    Language:English   Presentation type:Oral presentation (general)  

    researchmap

  • 日本における中国人留学生の滞日の意味づけ――1980年代の「留学ブーム」から新世代の出現へ―― Invited

    坪谷美欧子

    日中社会学会シンポジウム「グローバリゼーションと中国人ディアスポラ」  2011.6 

     More details

    Presentation type:Oral presentation (invited, special)  

    researchmap

  • 在日中国人ネットワークと日本の地域社会との連携――東日本大震災の経験から― Invited

    坪谷美欧子

    知的交流座談会:東日本大震災とその後――災害・復興・防災の日中比較を通じた新しい(中華人民共和国・北京外国語大学日本学研究センター)社会の模索  2011.9 

     More details

    Presentation type:Oral presentation (invited, special)  

    researchmap

  • 80年代的“留学熱”催生新生代――中国東北三省出身和“80後”及“90後”眼中的日本留学―― ラム

    坪谷美欧子

    第3回北東アジア区域協力発展フォーラム  2010.6 

     More details

    Presentation type:Oral presentation (general)  

    researchmap

  • 中国和日本農民工的比較研究

    坪谷美欧子

    中国社会学会2010年年大会フォーラム1「城郷統籌背景下中国農村社会問題研究」  2010.7 

     More details

    Presentation type:Oral presentation (general)  

    researchmap

  • 「中国人留学生による<滞在者アイデンティティ>の形成」 Invited

    中国社会科学研究会  2007 

     More details

  • 透视中国东北地区向日本的移居现象及意义——兼谈东北亚地区社会学视角的重要性――

    坪谷美欧子

    第2回北東アジア区域協力発展フォーラム  2009.6 

     More details

    Presentation type:Oral presentation (general)  

    researchmap

  • 郊外団地における外国人住民の社会統合についての研究(1)――神奈川県X団地の外国人住民の編入を事例として

    坪谷美欧子

    第92回日本社会学会学会大会 (東京女子大学)  2019.10 

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    researchmap

  • 郊外団地における外国人住民の社会統合についての研究(3)―-自治会役員を務める外国人住民の意識の考察

    中澤英利子, 坪谷美欧子

    第92回日本社会学会学会大会 (東京女子大学)  2019.10 

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    researchmap

  • 外国につながる高校生の学校適応の研究 (2)日本および母国の家庭的要因と学校適応過程

    坪谷美欧子

    第43回異文化間教育学会大会(立命館大学)  2022.6 

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    researchmap

  • 外国につながる若者のキャリア教育と進路(2)外国につながる高校生はどのようにキャリア教育を理解したか ーー進路選択における母語・母文化の活用の事例から

    坪谷美欧子

    日本移民学会第34回年次大会  2024.6 

     More details

    Presentation type:Oral presentation (general)  

    researchmap

  • 「国際移民システム」のなかの中国人移住者と社会統合 Invited

    坪谷美欧子

    中日文化交流的課題与合作国際討論会  2024.9 

     More details

    Presentation type:Oral presentation (general)  

    researchmap

  • 「中国人の日本留学にみる<国際移民システム>――日本社会と滞日中国人のアイデンティティ」 Invited

    立教大学平和・コミュニティ研究機構セミナー  2006 

     More details

▼display all

Awards

  • 国際教養学部学部長賞

    2020.4   横浜市立大学   アクティブラーニングによるゼミ教育

    坪谷美欧子

     More details

Research Projects

  • 外国につながる若者の進路選択についての研究

    2024.4 - 2025.3

    公益財団法人横浜学術教育振興財団 研究助成  研究助成 

      More details

    Authorship:Principal investigator 

    researchmap

  • 出版刊助成

    2023.8 - 2024.3

    横浜学術教育振興財団  研究助成 

    坪谷美欧子

      More details

    Authorship:Principal investigator 

    researchmap

  • 横浜市立大学新叢書シリーズとしての出版助成

    2023.5 - 2024.3

    横浜市立大学学術研究会  出版助成

      More details

  • 外国につながる高校生のエンパワーメントにおける社会関係資本の影響に関する実証研究

    Grant number:22K01839  2022.4 - 2026.3

    日本学術振興会  科学研究費助成事業 基盤研究(C)  基盤研究(C)

    小林 宏美, 坪谷 美欧子

      More details

    Grant amount:\3510000 ( Direct Cost: \2700000 、 Indirect Cost:\810000 )

    researchmap

  • 外国につながる高校生の学校適応の研究――神奈川県立高校における中国人高校生の進路選択の事例から

    2022.4 - 2023.3

    横浜学術教育振興財団  研究助成金 

    坪谷美欧子

      More details

    Authorship:Principal investigator 

    researchmap

  • 郊外団地における外国人住民の社会統合についての研究

    Grant number:20K02158  2020.4 - 2025.3

    日本学術振興会  科学研究費助成事業 基盤研究(C)  基盤研究(C)

    坪谷 美欧子

      More details

    Grant amount:\3770000 ( Direct Cost: \2900000 、 Indirect Cost:\870000 )

    今年度は、神奈川県の外国人集住地域において外国人支援に携わる5団体に対する半構造化インタビューにもとづき、コロナ禍の外国人住民の生活状況を明らかにし、とりわけの移動/非移動性(immobility)という視点から、日本人と外国人住民の共助の課題と変容について考察した。先行研究にもとづき設定した3つのリサーチ・クエスチョンは以下の通りである。(1)コロナ禍は外国人住民たちの就労や生活に、どのような影響を及ぼしたのか。(2) 外国人住民の非移動性は、共助にいかなる変容をもたらしたか。(3)対面を超えたデジタル上の新しい共助の「場」や「空間」が形成されているのか。調査の結果、対象者の就労面においてはコロナ禍の経済的影響をより受けやすい傾向にあるが、生活全般の移動/非移動性を決定するのは日本のみならず母国の行動規範に準拠していることがわかった。共助については、コロナ前からの関係構築に負うところも大きいが、共通の危機による連帯感の要因も大きく、部分的ではあるが日本人と外国人、同国人どうし、いずれも共助が促されていた。オンラインを通じた共助は、現時点では両者のつながりに対する価値が逆転するほどの変容が起きているとは言い難く、むしろコロナ禍で促進されたデジタル空間から取り残されがちな人々との格差が示唆された。外国人住民たちの移動/非移動性に着目することで、災害時の共助の特性や限界についても理解を深めることが可能になった。

    researchmap

  • アメリカへの海外調査渡航費等

    2018

    横浜学術教育振興財団  海外渡航費助成金 

      More details

    Authorship:Principal investigator 

    researchmap

  • 日本の集住地域における中国帰国者の社会統合についての比較研究

    2016.4 - 2020.3

    日本学術振興会  科学研究費 

    坪谷 美欧子

      More details

    Authorship:Principal investigator  Grant type:Competitive

    researchmap

  • 多忙化縮減をめざす学校と支援スタッフの連携協力の在り方に関する調査研究

    2016.4 - 2019.3

    日本学術振興会  科学研究費(基盤B) 

    樋口修資

      More details

    Grant type:Competitive

    researchmap

  • Study on the educational attainment and social adaptation of language minority students

    Grant number:26380693  2014.4 - 2018.3

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C)  Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

    Kobayashi Hiromi, TSUBOYA Mioko

      More details

    Grant amount:\4290000 ( Direct Cost: \3300000 、 Indirect Cost:\990000 )

    The purpose of this research is to clarify the challenges and strategies to support newcomer children of both Japan and the United States from the perspective of the educational attainment and social adaptation. The study found that 1) the effectiveness of a dual language program provided for immigrant children in an elementary school of immigrant community in Los Angeles, 2) the role of various organizations that support immigrants and their social networks, 3) factors that have negative impacts on the educational achievement of foreign students at a high school of Kanagawa prefecture, 4) the role of ethnic networks and various local support organizations in the community.

    researchmap

  • International Migration System of Chinese Immigrants in Japan

    Grant number:23530671  2011.4 - 2015.3

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C)  Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

    TSUBOYA MIOKO

      More details

    Grant amount:\3510000 ( Direct Cost: \2700000 、 Indirect Cost:\810000 )

    This study clarifies the development of an international migrant system of Chinese Immigrants in Japan. Hearings and fieldworks in China, as well as in-depth interviews to 20 Chinese students and workers who came to Japan after 2000s showed the influences for the sending society and their identities. Moreover, it is examined the “multicultural” social changes in Japan and the social transformations around East Asia. The results indicate that four major factors have significant effect s on the “international migration system “of Chinese Immigrants in Japan: 1) the meanings of studying in Japan for the young generations who are born after Chinese “one-child policy", 2) the increase of immigrants from the northeastern part of China and these economic and social impacts for sending areas, 3) the possibilities of "an extended community" including overseas Chinese, 4)“a plan for 300,000 exchange students” and these implications for internationally mobile Chinese as actors.

    researchmap

  • Obligation of elemental education to foreign children and the social conditions about the stabilization of children's status of residence

    Grant number:22330158  2010 - 2012

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (B)  Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

    MIYAJIMA Takashi, ISHIKAWA Eunise, YAMAWAKI Chikako, TUBOYA Mioko, HONDA Kazuhisa

      More details

    Grant amount:\10660000 ( Direct Cost: \8200000 、 Indirect Cost:\2460000 )

    The principal aim of our study is to clarify the conditions for the securing of schooling of foreign children in contemporary Japan. Their rate of school enrollment in primary education is estimated less than 90%. Several reasons are pointed out to explain their school nonattendance, but a basic one is seemed to be the exemption of foreigners from the compulsory education. Then, how to apply this compulsory education to foreigners living in Japan?We made researches on the conditions of this educational reform. And we found that the tendency of settlement of foreign population more and more accentuated makes impossible to leave the future citizens, regardless of their nationality, out of the compulsory education. However, the school choice is important for the foreign parents and, in order to widen the range of choice, the foreign schools and ethnic schools should be admitted as compulsory education school On these conditions, according to our questionnaire survey, about two thrd of Japanese teachers and other educational actors approved to apply the obligatory elementary education to foreign children.

    researchmap

  • A Study of Transnational Social Integration by Chinese as 'Permanent Sojourners' in Japan

    Grant number:19730335  2007 - 2010

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Young Scientists (B)  Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

    TSUBOYA Mioko

      More details

    Grant amount:\3900000 ( Direct Cost: \3300000 、 Indirect Cost:\600000 )

    This study explored identities of Chinese migrants and their integration to Japanese society, in which prospected the transformation of Japanese society and international relations. In this study, interview researches have performed both in Japan and China (Beijing and Heilongjiang Province.), in terms of "international migration system" among Chinese immigrants and their "permanent sojourner" identity. It is clarified that an expanse of the new Chinese immigrant groups in Japan is remarkable : (1) after 80's young generation, (2) immigrants come from the Northeastern China.

    researchmap

  • Sociological Studies on the Family Crises experienced by Foreign Residents in Japan and those Consequences on the Socialization of Children

    Grant number:19330114  2007 - 2009

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (B)  Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

    MIYAJIMA Takashi, ISHIKAWA Eunise Akemi, YAMAWAKI Chikako, TUBOYA Mioko, MORI Chikako, HONDA Kazuhisa, SAKUMA Kosei

      More details

    Grant amount:\12740000 ( Direct Cost: \9800000 、 Indirect Cost:\2940000 )

    We inquired into the causes of school failure and consecutive social isolation of foreign children in Japan (including Japanese children born from mixed marriage) and found out that the following family problems constitute its major factors : low and instable family revenue, target earner's life style which makes difficult to pay attention to the child education and the crises of family integrity caused by the domestic violence, separation or divorce, etc..

    researchmap

  • Study on the construction of the human rights regime of international migration in EU and East Asia

    Grant number:17252008  2005 - 2007

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (A)  Grant-in-Aid for Scientific Research (A)

    MIYAJIMA Takashi, SAKUMA Kosei, KAKU Yanchun, OHASHI Kenichi, OGAWA Ariyoshi, TSUBOYA Mioko

      More details

    Grant amount:\19240000 ( Direct Cost: \14800000 、 Indirect Cost:\4440000 )

    Our studies tried to compare the international migration politics of EU and those of East Asia from the viewpoint of human rights and clarify the differences and their problems. In recent years, the number of influx of foreign workers and brides increased considerably in Japan and Korea as well as in Singapore, Hong Kong and Taiwan. However, differing from the EU countries, in these countries the term of stay of foreign workers is short, application of labor law is sometimes limited and particularly the female workers in domestic works and care giving remain in worse conditions. And in certain countries, for example in Singapore, foreign workers are not admitted neither to marry with a national nor to acquire the nationality, and are thus forbidden to access to the citizenship of their staying country. On the other, the massive entry of Chinese workers into Japan in the name of “trainees"(kenshusei) constitute a salient migratory movement in East Asia results in the formation of a category of temporary workers working and living in worst conditions.
    Our studies, based on the field work researches, pointed out the three major factors which define the problems mentioned above : 1) too pragmatic and“national interest oriented“immigration politics of these countries, 2) non participation into or negligence of international treaties on human rights and workers rights, 3) relative weakness of the civil activities for the human rights. In these points, Asian countries should and could learn from the immigration and integration politics of EU countries, such as the politics of free circulation of person, the guarantee of the rights of social protection and the easier access to the citizenship, etc. However, nowadays European countries themselves are weakening their human rights regime of immigration and integration in limiting, for example, the right of free movement of EU citizens after the enlargement of EU in 2004 and imposing more severe requirement of assimilation upon the immigrants demanding long stay. In this sense, EU is also faced with the problems concerning the reconstruction of its own human rights regime.

    researchmap

  • 「国際移民システム」における「永続的ソジョナー」中国人のアイデンティティ・モデル

    Grant number:16730262  2004 - 2006

    日本学術振興会  科学研究費助成事業 若手研究(B)  若手研究(B)

    坪谷 美欧子

      More details

    Grant amount:\3200000 ( Direct Cost: \3200000 )

    本研究は、国際移動研究の中で留学を契機として来日する中国人の社会的な生活世界を明らかにし、今後も来・滞日の増加が予想される彼らの行動を通して日本社会および国際関係の変容を展望するものである。中国大陸(中華人民共和国)からの留学生として入国した長期滞在者を対象に、留学生と移住労働者としての両側面から、「国際移民システム」(Kritzほか1992)にみる日本留学という移民過程、および「永続的ソジョナー(permanent sojourner)」(Uriely 1994)アイデンティティの観点から、それぞれ考察を行った。
    (1)中国人の日本留学にみる「国際移民システム」
    中国人の日本留学は、1980年代からの日中間(さらには関係諸国も含む)の政策、経済、労働市場的、社会的なネットワークから形成された「国際移民システム」の一つとして把握されうることがわかった。
    (2)「永続的ソジョナー」中国人のアイデンティティ
    滞日中国人の準拠集団との関わりと意識を整理すると、以下の5つのタイプが見出せた。(1)日本人学生と差異化の意識(2)職域における「日本人化」あるいは「同調」(3)中国の友人に対するプラス方向とマイナス方向の距離感(4)賃金・昇進についての相対的な不満感(5)観念的な知識としての「欧米社会」(=「理想的な移民社会」)を想像上の準拠フレームとし、再度相対的な不満感を形成
    (3)トランスナショナルな新中間層の社会的統合
    日本での「永住者」資格の取得や国籍取得などの中国人の行為からすると、日本滞在に対しプラグマティックな態度がみられる。しかしアイデンティティの面では、やや「硬直した」中国人アイデンティティを保持しており、「リプリゼンタティブ・エスニシティ(representative ethnicity)」と定義づけられる。これは「中国人である」と言い続けるという「たてまえ」や「論理」を使うことにより、日本と中国どちらの準拠集団に対しても「納得いく」応答として均衡を保ち、実生活とアイデンティティの溝を埋める役目を果たしていることが明らかになった。

    researchmap

  • Studies on the Family Backgrounds of the Problems of School Enrollment of Foreign Children and the Supportive Networks for Them

    Grant number:16330109  2004 - 2006

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (B)  Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

    MIYAJIMA Takashi, SAKUMA Kose, ISHIKAWA Eunice, YAMAWAKI Chikako, TUBOYA Mioko, MORI Chikako

      More details

    Grant amount:\12200000 ( Direct Cost: \12200000 )

    More than 10% of the foreign children of the compulsory education age in Japan are estimated not to be sent any school. Especially the children of South American origin show high rate of non school attendance In following the hypothesis that one of the major factors of their non school attendance lies in their family backgrounds, we have made several researches. And the findings which were derived from those researches are as follows.
    The foreign parents who stay in Japan as temporary Dekasegi workers tend to work for a very long time and leave their children also for a long time in the day nursery or foreign school (Brazilian school) which are separated from Japanese children's milieu. So they have neither the sufficient time of contact with the parents, nor the occasion of learning the Japanese language, which make them difficult to enter the Japanese school.
    Because the Japanese compulsory education is not applied to foreign children, the Boards of Education of local communities do not work well to secure the school enrollment of them. Thus, the children whose parents are in an irregular situation, or those whose age is more than 15 years old happen to be rejected by the Board of Education
    Even the parents who have stayed in Japan for a long time (for example the ex-Indochinese refugees) have not a sufficient knowledge about the Japanese school system and thus cannot help their children in the school choice. Without the help of teachers and community volunteers, their children would not be able to make adequate choice of their life course.
    However, we could find some cases of Brazilian pupils who had succeeded to enter a Japanese university. Their hardworking and good orientation made by their teachers would undoubtedly contribute to this results. But, along with these, the parents consistent attitude supporting their children's going to the senior high-school and university plays a crucial role in their success.
    In this sense, it becomes clear that the supportive activities for the foreign parents are also important for the children's successful integration into the school life.

    researchmap

  • 国際移動過程における在日中国人の「滞在者」アイデンティティに関する研究

    Grant number:01J02459  2001 - 2003

    日本学術振興会  科学研究費助成事業 特別研究員奨励費  特別研究員奨励費

    坪谷 美欧子

      More details

    Grant amount:\2400000 ( Direct Cost: \2400000 )

    1.就職者・研究者を対象にしたアンケート調査の分析
    2.在日中国人の「滞在者」アイデンティティ・準拠集団・階層意識に関する聞き取り調査(地方都市および首都圏在住の就職者・研究者15人)
    1.調査結果によると、かれらの滞日期間は10年以上と長く、すでに高い割合で日本永住資格や国籍を保有していた。同時に将来中国に帰ると答えた者も多いのだが、あと何年くらいで帰るかという具体的なめどについては明らかにされていない。帰国する場合の中国とのつながりには、仕事上や個人的な「コネ」が挙げられていた。一見具体的なめどが立っていないように見えるが、個人的なネットワークによるつながりを維持する様子は、きわめて「中国人らしい」傾向といえるだろう。このような滞在への態度からは、N.ウリエリの「永続的ソジョナー」(permanent sojourner)のような、「滞在者」と「定住者」の中間的な概念が必要であることが示された。
    2.「永続的ソジョナー」としてかれらが有する準拠集団は、中国に住む中国人の友人、日本留学する中国人、日本人(同級生・会社の同僚)と多元的で、かつ「状況」や「場」に応じてそれぞれ異なる集団が想定されていることがわかった。ただしここで注意すべきは、それぞれの準拠集団が必ずしも実在するものであるとは限らない点である。かれらの語りの「中国(の大学・会社など)」「日本(の大学・会社など)」(時には)「欧米」は、現実集団ではなく個人が体験したものから作り上げられた、いわば「バーチャル(virtual)な」集団も含まれている点に注目すべきである。
    かれらの日本でホワイトカラーの「サラリーマン」や「(有名)大学の教員」としての生活、そして女性に見受けられる「主婦化」傾向などからは、「保守化」していく可能性も考えられる。一部には、日本にいる他の中国人集団(エスニック・カテゴリー)と比較して差別化やエリート意識を思わせる発言もみられる。だが、それが単なる日本社会へ同化を促すと結論づけることはできない。今後は階層の視点も取り入れ、トランスナショナルな「新中間層」としての中国人の分析を予定している。

    researchmap

  • Sociological Studies on the Problems of Non School-Attendance of Migrant Children

    Grant number:13410064  2001 - 2003

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (B)  Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

    MIYAJIMA Takashi, ISHIKAWA Eunise, SAKUMA Kosei, OOTA Haruo, TABUSA Yukiko, TSUBOYA Mioko

      More details

    Grant amount:\9600000 ( Direct Cost: \9600000 )

    The three-year study revealed the situations and the issues of migrant children in Japan relevant to their school attendance. While the number of migrant children who are enrolled in elementary and secondary public schools is approximately 40,000, it covers only 60% of the migrant children of Japanese compulsory school ages. Although 5% of them may well attend private schools, for example ethnic schools or international schools, or return to their home countries the study discovered that the rest of them miss an opportunity for education. The possible reasons for the situation are the followings;
    (1)Japanese compulsory education is not applied to migrant children as foreigners.
    (2)Their parents move in Japan in order to find a job.
    (3)As many of their parents keep a Dekasegi mentality and devote most of their time to their jobs, they are not likely to pay much attention to their children's education.
    (4)Japanese literacy is a serious cultural barrier to migrant children's academic achievement.
    (5)A lack of multicultural point of views in Japanese school education hinders migrant children's academic achievement.
    Because of these reasons, some migrant parents decide to send their children to ethnic schools such as Brazilian or Peruvian. The study determined, however, that the decision is not reasonable while taking into consideration; low education quality of the schools, expensive tuition and a lack of education for adaptation to Japanese society while migrant children tend to continue to stay longer in Japan. Accordingly the study identified the following ways to improve the situation of migrant children's education.
    (1)Local education boards and Japanese schools track the school attendance of migrant children and arrange social workers who encourage migrant children and their families to participate schools.
    (2)Local education boards and Japanese schools provide migrant parents with accurate information and advice in order to raise awareness about their children's education.
    (3)Local education boards set up pre-schools where migrant children obtain Japanese literacy before being enrolled in Japanese schools.
    (4)Local education boards and Japanese schools revise their curriculum from a multicultural point of views, arrange the system for migrant children to keep their mother languages and inculcate a sense of respect for cultural difference to Japanese children.
    (5)Local education boards and Japanese schools enhance partnership with local volunteer groups which support migrant children's academic achievement.

    researchmap

  • 国際労働力移動と家族――滞日中国人の事例研究

    2000.4 - 2001.3

    東京女性財団  活動支援事業対象事業助成 

      More details

    Authorship:Principal investigator 

    researchmap

▼display all

Teaching Experience

  • 社会文化論特講3

    2015.4 Institution:横浜市立大学大学院都市社会文化研究科

     More details

  • 国際社会論考究3

    2015.4 Institution:横浜市立大学大学院都市社会文化研究科

     More details

  • 移住とアイデンティティ

    Institution:横浜市立大学

     More details

  • エスニシティ論

    Institution:横浜市立大学

     More details

  • フィールド研究

    Institution:横浜市立大学

     More details

  • 国際移住論B

     More details

  • 国際移住論A

     More details

▼display all

Social Activities

  • サービスラーニングの教育効果 --社会学の実践事例から--

    Role(s): Lecturer

    横浜市立大学高等教育センター教育開発部門会議  FD・SD 研修会  2024.9

     More details

    Type:Lecture

    researchmap

  • 基調講演 神奈川における外国につながりのある子どもの学びのための支援と現状

    Role(s): Lecturer

    神奈川県教育会館  神奈川県教育会館かながわ教育シンポジウム外国につながりのある子どもの現状 ーー神奈川における散住化・多言語化をふまえた支援に向けて  2024.8

     More details

    Type:Lecture

    researchmap

  • 国境を越える人の移動と地域社会 ーー郊外団地における外国人集住から

    Role(s): Lecturer

    浜大会(横浜市大同窓会)  2024年総会記念講話  2024.6

     More details

    Type:Lecture

    researchmap

  • 「横浜市鶴見区多文化共生基本指針」素案へのアドバイス

    Role(s): Advisor

    横浜市鶴見区長  2024.2

     More details

  • 多文化共生の観点から郊外地域のコミュニティを学ぶ ーー公営団地自治会の経験から問う「多文化共生」ーー

    Role(s): Lecturer

    横浜市立大学アドバンストエクステンションプログラム  アドバンストエクステンションプログラム  2023.11

     More details

    Type:Lecture

    researchmap

  • コロナ禍における神奈川県の外国人集住地域の現状

    Role(s): Lecturer

    横浜市中区改革推進委員会  横浜市中区改革推進委員会研修  2022.8

     More details

    Type:Lecture

    researchmap

  • 外国人住民の受け入れと多文化共生――コロナ禍における神奈川県の外国人集住地域の現状――

    Role(s): Lecturer

    JICA緒方研究所・JICA横浜 海外移住資料館共催  2021年度移住史・多文化理解オンライン講座「歴史から<他者>を理解する」第6回  2022.3

     More details

    Audience: General

    Type:Lecture

    researchmap

  • 学校通訳を知る

    Role(s): Planner

    横浜市立大学地域貢献センターエクステンション講座  2021.12

     More details

    Type:Seminar, workshop

    researchmap

  • 「外国につながる子どもへの学習支援講座」(連続講座)

    Role(s): Lecturer

    横浜市立大学地域貢献センター  横浜市立大学地域貢献センターエクステンション講座  2021.8 - 2021.9

     More details

    Type:Seminar, workshop

    researchmap

▼display all

Media Coverage

Academic Activities

  • 自由論題報告B司会(同志社大学)

    Role(s): Panel moderator, session chair, etc.

    日本移民学会第34回年次大会  2024.6

     More details

    Type:Academic society, research group, etc. 

    researchmap

  • 博士論文審査員

    Role(s): Review, evaluation

    島根県立大学大学院北東アジア開発研究科  2024.2

     More details

    Type:Scientific advice/Review 

    researchmap

  • 中国帰国者研究の新地平を拓く --ポストコロニアル帰還移民という視座-- コメンテーター

    Role(s): Panel moderator, session chair, etc.

    日本移民学会  2023.6

     More details

    Type:Academic society, research group, etc. 

    researchmap

  • 「文系研究室での盗用」をテーマとした研究倫理映像教材(盗用に関する事例)の監修

    Role(s): Supervision (editorial)

    国立研究開発法人科学技術振興機構JST  2022.9 - 2022.11

     More details

  • 第2部会「教育・支援」司会

    Role(s): Panel moderator, session chair, etc.

    第70回 関東社会学会(オンライン開催)  2022.6

     More details

    Type:Academic society, research group, etc. 

    researchmap

  • セッション「外国人児童生徒」司会(立命館大学)

    Role(s): Panel moderator, session chair, etc.

    第43回異文化間教育学会大会  2022.6

     More details

    Type:Academic society, research group, etc. 

    researchmap

  • セッションD司会

    Role(s): Panel moderator, session chair, etc.

    日中社会学会第34回大会(オンライン開催)  2022.6

     More details

    Type:Academic society, research group, etc. 

    researchmap

  • 日本社会学会『社会学評論』専門委員

    Role(s): Peer review

    2022.4 - 2024.3

     More details

    Type:Peer review 

    researchmap

  • 「移民・難民と人間の尊厳」コメンテーター

    Role(s): Panel moderator, session chair, etc.

    第66回関東社会学会大会シンポジウムテーマ部会B「移民・難民と人間の尊厳」(武蔵大学)  2018.6

     More details

    Type:Academic society, research group, etc. 

    researchmap

▼display all