2025/06/29 更新

所属以外の情報はresearchmapへの登録情報を転載しています。

写真a

アリイ トモエ
有井 巴
Tomoe Arii
所属
国際教養学部 国際教養学科 准教授
職名
准教授
プロフィール

東京大学大学院人文社会系研究科英語英米文学専門分野修士課程を修了。その後、研究者として米国ラトガース大学に留学し、東京大学大学院人文社会系研究科英語英米文学専門分野博士課程を修了。2019年4月より現職。専門は母語獲得研究で、特に意味論と統語論の観点から日本語と英語の比較対照研究を行う。また、文処理における加齢の影響について、日韓国際共同研究を進めている。

外部リンク

学位

  • 博士(文学) ( 2018年3月   東京大学 )

  • 修士(文学) ( 2011年3月   東京大学 )

  • 学士(文学) ( 2009年3月   東京大学 )

研究キーワード

  • 母語獲得

  • 理論言語学

  • 意味論

  • 心理言語学

  • 生成文法

  • 統語論

  • 言語獲得

研究分野

  • 人文・社会 / 英語学

学歴

  • 東京大学大学院   人文社会系研究科   博士課程

    - 2018年3月

      詳細を見る

  • New York University   Department of Linguistics   聴講生

    2015年4月 - 2015年12月

      詳細を見る

  • Rutgers University   Department of Linguistics   訪問研究員

    2014年9月 - 2015年3月

      詳細を見る

  • the University of Michigan   Linguistic Society of America Summer Institute Linguistics

    2013年6月 - 2013年7月

      詳細を見る

  • 東京大学大学院   人文社会系研科   修士課程

    - 2011年3月

      詳細を見る

  • 東京大学   文学部   英語英米文学

    - 2009年3月

      詳細を見る

▼全件表示

経歴

  • 横浜市立大学, 国際教養学部 教養学科 都市社会文化研究科 都市社会文化専攻   准教授

    2025年4月 - 現在

      詳細を見る

  • 横浜市立大学国際教養学部   専任講師

    2019年4月 - 2025年3月

      詳細を見る

  • お茶の水女子大学   文教育学部   非常勤講師

    2018年9月 - 2019年3月

      詳細を見る

  • 実践女子大学   文学部   非常勤講師

    2018年4月 - 2019年3月

      詳細を見る

  • 東京芸術大学   音楽学部

    2017年4月 - 2017年8月

      詳細を見る

  • 日本学術振興会   特別研究員DC2 (ID:25-1356)

    2013年4月 - 2015年3月

      詳細を見る

▼全件表示

所属学協会

  • 東京大学英語学研究会

    2009年4月 - 現在

      詳細を見る

  • 日本英語学会

      詳細を見る

委員歴

  • 日本英語学会   広報委員  

    2025年4月 - 現在   

      詳細を見る

  • Linguistic Research: Working Papers in English Linguistics   編集委員  

    2011年4月 - 2018年3月   

      詳細を見る

論文

  • The effects of Age on the Japanese verb fluency task 査読

    Furusawa, Rina, Seunghun J. Lee, Honoka Endoh, Tomoyuki Yoshida, Arii Tomoe

    Educational Studies   67   1 - 14   2025年3月

     詳細を見る

    記述言語:英語  

    researchmap

  • The Impact of Information Structure on Ditransitive Alternation in Japanese 査読

    Tomoe Arii, Seunghun J. Lee

    The bulletin of Yokohama City University. Humanities   75 ( 1 )   115 - 131   2024年3月

     詳細を見る

    担当区分:筆頭著者  

    researchmap

  • The impact of word order on comparative interpretation in Japanese-speaking children 査読

    Tomoe Arii, Seunghun J. Lee

    Educational Studies   66   33 - 48   2024年3月

     詳細を見る

    担当区分:筆頭著者  

    researchmap

  • A Note on the Semantics of Differential Comparatives: Insight from Child Japanese 査読

    Tomoe Arii

    The bulletin of Yokohama City University. Humanities   74 ( 2, 3 )   97 - 125   2023年9月

     詳細を見る

    記述言語:英語  

    researchmap

  • Children’s interpretation of adpositional comparatives in Japanese–Another piece of evidence supporting the linguistic explanation of children’s difficulty with comparative subtraction– 査読

    Tomoe Arii

    The bulletin of Yokohama City University. Humanities   74 ( 1 )   187 - 217   2023年

     詳細を見る

  • Effects of age, word order, and sentence types on Japanese sentence comprehension: a replication study of Sung et al. (2017) and Sung (2015) on Korean 査読

    Tomoe Arii, Seunghun J. Lee, Tomoyuki Yoshida, Jee Eun Sung

    Educational Studies   64   37 - 49   2022年3月

     詳細を見る

    担当区分:筆頭著者   記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

    researchmap

  • The acquisition of English and Japanese measure phrase comparatives 査読

    有井 巴

    東京大学大学院博士論文   2018年

     詳細を見る

    記述言語:英語  

    researchmap

  • Investigating the form-meaning mapping in the acquisition of English and Japanese measure phrase comparatives 査読

    Tomoe Arii, Kristen Syrett, Takuya Goro

    Natural Language Semantics   25 ( 1 )   53 - 90   2017年3月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

    DOI: 10.1007/s11050-016-9129-0

    Web of Science

    researchmap

  • A linguistic approach to children's absolute interpretation of differential comparatives 査読

    有井 巴

    Linguistic Research: Working Papers in English Linguistics   29   1 - 29   2013年

     詳細を見る

    記述言語:英語   出版者・発行元:Tokyo University English Linguistics Association  

    Comparison problems are notoriously difficult for kids, which require them to determine a differential between two sets, e.g., "A boy has three apples and a girl has two apples. How many more apples does the boy have than the girl?" Even young school children wrongly answer the number of the boy's apples, three, instead of answering the differential between the two sets of apples, namely one. Children seem to interpret the differential phrase, how many not as comparative but as absolute. This paper introduces a pilot experiment to settle a controversy over the source of children's absolute interpretation: linguistic or cognitive, and shows their absolute interpretation is not caused by their limited cognitive resources for quantifying a differential between two sets. Another pilot experiment scrutinizes their absolute interpretation and reveals what underlying representation it has. Finally, reviewing previous semantic analyses of differential comparatives, we argue that child grammar lacks a functional head which introduces a degree argument and that this lack causes their absolute interpretation of differential comparatives.

    CiNii Books

    researchmap

  • A note on Japanese children's absolute interpretation of differential verbal expressions 査読

    有井 巴

    Linguistic Research: Working Papers in English Linguistics   29   115 - 122   2013年

     詳細を見る

    記述言語:英語   出版者・発行元:Tokyo University English Linguistics Association  

    CiNii Books

    researchmap

  • Children's difficulty in interpreting Japanese differential comparatives 査読

    有井 巴

    Linguistic Research: Working Papers in English Linguistics   28   1 - 23   2012年

     詳細を見る

    記述言語:英語   出版者・発行元:Tokyo University English Linguistics Association  

    This paper introduces new experimental data in order to pin down the source of children's difficulty in solving a comparison problem, i.e., "A boy has three apples and a girl has two apples. How many more apples does the boy have than the girl?" Even young school children wrongly answer the number of the boy's apples, three, instead of answering the differential between the two sets of apples, namely one. By investigating Japanese-speaking children, this paper first shows that children as young as four years old can determine a differential between two sets by using either one-to-one correspondence strategies or subtraction operation. Next, it shows that children wrongly interpret a differential verbal expression like "The number of the boy's apples has increased by two." as "The number of the boy's apples is two." in the same way as a differential comparative. So, it concludes that whatever properties of the two constructions cause their non-adult-like interpretation (linguistic or cognitive), children have difficulty in mapping a numeral phrase to a differential between two sets.

    CiNii Books

    researchmap

  • Japanese-speaking children’s interpretation of measure phrases accompanying an adjective 査読

    有井 巴

    東京大学大学院修士論文   2011年

     詳細を見る

  • A note on Japanese-speaking children's interpretation of superlatives 査読

    有井 巴

    Linguistic Research: Working Papers in English Linguistics   27   103 - 113   2011年

     詳細を見る

    記述言語:英語   出版者・発行元:Tokyo University English Linguistics Association  

    CiNii Books

    researchmap

  • An analysis of Japanese-speaking children's interpretation of adjectives with measure phrases 査読

    有井 巴

    Linguistic Research: Working Papers in English Linguistics   27   1 - 20   2011年

     詳細を見る

    記述言語:英語   出版者・発行元:Tokyo University English Linguistics Association  

    This paper shows that Japanese-speaking children around 6 years old interpret a Japanese comparative construction with a measure phrase like "Kono biru-wa 20 meetru takai (This building is 20 meters taller)" as absolute: the height of this building is 20 meters. Following Watanabe (2011a, b), I propose that Japanese-speaking children in the early stage of language development allow a non-comparative construction without the movement of AP whose surface structure is the same as the comparative construction.

    CiNii Books

    researchmap

▼全件表示

MISC

  • The acquisition of English and Japanese measure phrase comparatives [dissertation abstract]

    Linguistic Research: Working Papers in English Linguistics   32   23 - 26   2018年6月

     詳細を見る

  • Setting the standard in the acquisition of Japanese and English comparatives

    Arii, T, Syrett, K, Goro, T

    Proceedings of the 50th Chicago Linguistic Society   17 - 31   2016年

     詳細を見る

  • Japanese-Speaking Children's Absolute Interpretation of Differential Comparatives and Differential Verbal Expressions

    Arii Tomoe

    JELS 日本英語学会大会・国際春季フォーラム研究発表論文集 : papers from the Conference and from the International Spring Forum of the English Linguistic Society of Japan   31   277 - 283   2014年

     詳細を見る

    記述言語:英語   出版者・発行元:日本英語学会  

    researchmap

  • Japanese-speaking children's interpretation of measure phrases 査読

    Tomoe Arii

    Advances in Language Acquisition   23 - 31   2013年

     詳細を見る

    担当区分:筆頭著者, 責任著者  

    researchmap

  • Japanese-speaking children's interpretation of measure phrase comparatives 査読

    有井 巴

    Proceedings of 13th Tokyo Conference on Psycholinguistics   27 - 39   2012年

     詳細を見る

講演・口頭発表等

  • The impact of word order on comparative interpretation in child Japanese 国際共著 国際会議

    Tomoe Arii, Seunghun J. Lee

    2023 KOR-JPN Cross-linguistic Workshop  2023年9月 

     詳細を見る

    開催年月日: 2023年9月

    会議種別:口頭発表(招待・特別)  

    開催地:Ewha Womans University   国名:大韓民国  

    researchmap

  • Effects of information structure on ditransitive alternation in Japanese 国際共著 国際会議

    Tomoe Arii, Seunghun J. Lee

    2023 KOR-JPN Crosslinguistic Workshop  2023年9月 

     詳細を見る

    開催年月日: 2023年9月

    会議種別:口頭発表(招待・特別)  

    開催地:Ewha Womans University   国名:大韓民国  

    researchmap

  • Unpacking production and comprehension in Japanese elderly adults

    Tomoe Arii, Tomoyuki Yoshida, Rina Furusawa, Honoka Endoh, Seunghun J. Lee

    Japan-Korea Bilateral Workshop  2025年3月 

     詳細を見る

  • Verbal fluency in younger and elderly Japanese

    Furusawa, Rina, Seunghun J. Lee, Honoka Endoh, Tomoyuki Yoshida, Arii Tomoe

    Japan-Korea Bilateral Workshop  2025年3月 

     詳細を見る

  • Animal fluency in younger and elderly Japanese

    Honoka Endoh, Rina Furusawa, Seunghun J. Lee, Tomoyuki Yoshida, Tomoe Arii

    Japan-Korea Bilateral Workshop  2025年3月 

     詳細を見る

  • Preliminary analyses of results of the ASPT by younger and elderly

    Seunghun J. Lee, Rina Furusawa, Tomoyuki Yoshida, Honoka Endoh, Tomoe Arii

    Japan-Korea Bilateral Workshop  2025年3月 

     詳細を見る

  • Animal Fluency Task by Japanese speakers of different generations

    Honoka Endoh, Rina Furusawa, Seunghun J. Lee, Tomoyuki Yoshida, Arii Tomoe

    Japan-Korea Bilateral Workshop  2024年3月 

     詳細を見る

  • Comprehension and production of Japanese sentences: effects of canonicity, word order and voice

    Seunghun J. Lee, Rina Furusawa, Honoka Endoh, Arii Tomoe, Tomoyuki Yoshida

    Japan-Korea Bilateral Workshop  2024年3月 

     詳細を見る

  • The absolute zero as the standard of comparison in child English and Japanese 招待

    有井 巴

    Northwestern University, Department of Linguistics  2014年8月 

     詳細を見る

    会議種別:口頭発表(招待・特別)  

    researchmap

  • Crosslinguistic approaches to word order alternations in sentence processing : Japanese-Korean comparisons

    2021 KOR-JPN Cross-linguistic Workshop  2021年10月 

     詳細を見る

    国名:大韓民国  

    researchmap

  • SOV 言語における統語処理研究:日本語、韓国語、ボド語の比較

    有井 巴, 吉田智行, Seunghun J. Lee

    海外学術調査フォーラム海外学術調査フェスタ  2019年7月 

     詳細を見る

    記述言語:日本語   会議種別:ポスター発表  

    researchmap

  • Patterns in the verb fluency task by Japanese speakers

    Rina Furusawa, Honoka Endoh, Seunghun J. Lee, Tomoyuki Yoshida, Arii Tomoe

    Japan-Korea Bilateral Workshop  2024年3月 

     詳細を見る

  • How do children expunge their non-adult interpretation of differential comparatives from their grammar?

    有井 巴

    Annual Meeting of the University of Tokyo English Linguistics Association  2014年7月 

     詳細を見る

    会議種別:口頭発表(一般)  

    researchmap

  • Japanese-speaking children's absolute interpretation of differential comparatives and differential verbal expressions

    有井 巴

    The English Linguistic Society of Japan 6th International Spring Forum  2013年8月 

     詳細を見る

    会議種別:口頭発表(一般)  

    researchmap

  • Children's absolute interpretation of Japanese numeral classifier phrase comparatives

    有井 巴

    GLOW in Asia IX  2012年9月 

     詳細を見る

    会議種別:ポスター発表  

    researchmap

  • Setting the standard in the acquisition of Japanese and English comparatives

    ARII, T, Syrett, K, Goro, T

    The 50th Chicago Linguistic Society  2014年4月 

     詳細を見る

    会議種別:口頭発表(一般)  

    researchmap

  • Setting the standard in the acquisition of differential comparatives 招待

    有井 巴

    Semantic Research Group  2014年2月 

     詳細を見る

    会議種別:口頭発表(招待・特別)  

    researchmap

  • Japanese-speaking children's interpretation of comparatives and non-comparative constructions

    有井 巴

    Annual Meeting of the University of Tokyo English Linguistics Association  2011年8月 

     詳細を見る

  • 日本語児による度量句の解釈

    有井 巴

    日本言語学会142回大会  2011年6月 

     詳細を見る

  • Japanese-speaking Children’s interpretation of measure phrase comparatives

    有井 巴

    13th Tokyo Conference on Psycholinguistics (TCP2012)  2012年3月 

     詳細を見る

    会議種別:口頭発表(一般)  

    researchmap

  • Japanese-speaking children's interpretation of measure phrases

    有井 巴

    Generative Approaches to Language Acquisition 2011  2011年9月 

     詳細を見る

    会議種別:ポスター発表  

    researchmap

▼全件表示

共同研究・競争的資金等の研究課題

  • 日本語児の差分句を含む比較構文の解釈と数の理解

    2024年4月 - 2027年3月

    日本学術振興会 科学研究費助成事業  若手研究

      詳細を見る

  • Aging effects on real-time complex sentence processing by crosslinguistically comparing Korean and Japanese

    2023年4月 - 2025年3月

    日本学術振興会  the JSPS-Joint Research Project (NRF)

      詳細を見る

    担当区分:研究分担者 

    researchmap

  • 日本語のかき混ぜ文の獲得:文処理研究を通して

    研究課題/領域番号:20K13008  2020年4月 - 2025年3月

    日本学術振興会  科学研究費助成事業  若手研究

    有井 巴

      詳細を見る

    配分額:3770000円 ( 直接経費:2900000円 、 間接経費:870000円 )

    今年度は新型コロナウィルス蔓延のため、子供を対象にした実験を保育園で行うことができず、データをまとめて収集する機会に恵まれなかった。その代わり、被験者一人一人と実験を行う日程を設定し、データ収集を行ったため、研究に遅れが生じた。昨年度から今年度にかけて、少しずつデータを集め、その結果、日本語を母語とする子供は、語順の影響を受けないと予測された比較構文の解釈についても語順の影響を受けることが明らかになった。この研究は、"Word-order effects on Japanese-speaking children’s interpretation of comparatives"という論文にまとめ、近々アメリカのジャーナルに投稿する予定だ。
    <BR>
    一方、成人を対象にした実験はオンラインでスムーズに行うことができたため、ある程度の進捗があった。日本語を母語とする成人若年層と老齢層のかき混ぜ文の文処理を調べるオンライン実験を行い、老齢層のほうが若年層より語順による影響を強く受けることを発見した。本研究は、日本語を母語とする老齢層の文処理に対する語順の影響を調べた初めての研究であり、SOV言語における文処理能力と老化の関係を明らかにする上で重要な研究である。また、人間の文処理能力の発達と衰退を今後研究していく上で、重要な第一歩となった。この研究は、「日本語の文理解における、年齢、語順および文型による影響ー韓国語を扱ったSung et al. (2017)とSung (2015)の追試ー 」という査読付き論文として、Educational Studies 64にて発表した。

    researchmap

  • 日本語児の比較構文の獲得研究

    研究課題/領域番号:13J01356  2013年4月 - 2015年3月

    日本学術振興会  科学研究費助成事業 特別研究員奨励費  特別研究員奨励費

    有井 巴

      詳細を見る

    配分額:1200000円 ( 直接経費:1200000円 )

    度量句と形容詞の組み合わせには、解釈と表現の複雑な対応関係が通言語的に見られる。英語では"X is 10cm tall"のように形容詞tallに度量句10cmが修飾した場合は、10cmはXの絶対的な高さを表す。一方、"X is 10cm taller"の比較構文においては、10cmはXと基準の高さの差を表す。このように度量句と形容詞の組み合わせは2種類の解釈をもたらす。しかし、スペイン語では"10cm taller"に対応する表現はあるが、"10cm tall"に対応する表現はない。一方、-erのような比較を表す形態素を持たない日本語では、度量句と形容詞の唯一の組み合わせである「Xは10cm高い」は差を表す解釈のみをもつ。このような複雑な解釈と表現の対応関係を獲得するには、子供は周囲の大人の発話をもとに、自分の母語において可能な解釈と表現の対応関係を習得しなければならない。
    <br>
    本研究は、子供がどのようにこの対応関係を獲得するかを明らかにするため、日本語と英語を母語とする子供の「Xは(Yより)10cm高い」/"X is 10cm taller (than Y)"のような比較構文の解釈を調べた。比較の形態素の有無にかかわらず、日本語児も英語児もこれらの構文を‘X is 10cm tall’のように絶対的に解釈した。また「Yより」/"than Y"の基準を表す句がある場合にも同様に解釈した。6歳の子供もこの比較構文を絶対的に解釈すること、また「XはYより高い」のような基本的な比較構文は正しく解釈できることから、子供は比較構文に関して大人と同じ統語的・意味的知識をもち、度量句を導入する主要部の意味的制約に従うものの、大人と異なり比較の基準をゼロにとってしまうがために ‘X is 10cm taller (than zero)’のような絶対的な解釈をしてしまうと結論づけた。

    researchmap

担当経験のある科目(授業)

  • 言語文化論特講(心理言語論)

    2025年4月 - 現在 機関名:横浜市立大学 都市社会文化研究科

     詳細を見る

  • 卒論演習I & II

    2023年4月 - 現在 機関名:横浜市立大学

     詳細を見る

  • 英語意味論

    2023年 - 現在 機関名:横浜市立大学

     詳細を見る

  • 理論言語学

    2023年 - 現在 機関名:横浜市立大学

     詳細を見る

  • 演習I~IV(心理言語学ゼミ)

    2021年4月 - 現在 機関名:横浜市立大学

     詳細を見る

  • プレゼミAB

    2021年4月 - 現在 機関名:横浜市立大学

     詳細を見る

  • 基礎ゼミ

    2019年4月 - 現在 機関名:横浜市立大学

     詳細を見る

  • 教養ゼミ

    2019年4月 - 現在 機関名:横浜市立大学

     詳細を見る

  • 言語学

    2019年 - 現在 機関名:横浜市立大学

     詳細を見る

  • 基礎英語

    2018年4月 - 2019年3月 機関名:お茶の水女子大学

     詳細を見る

  • 英語学演習e

    2018年4月 - 2019年3月 機関名:実践女子大学

     詳細を見る

  • 英語初級

    2017年4月 - 2018年3月 機関名:東京芸術大学

     詳細を見る

▼全件表示